Sık idrara gitme, ani gelen idrar hissi ile kaçırma veya idrar boşaltımı ile ilgili diğer problemler birçok kişinin yaşamını olumsuz etkiler. Özellikle kaçırma, hem idrar hem de dışkı tutamama şeklinde olduğunda hastaların hayat kaliteleri çok düşer. Sık idrara gitme, yetiştirememe kaçırma olsun ya da olmasın Aşırı Aktif Mesane olarak adlandırılır.

Aşırı Aktif mesane: Günde >8’den fazla idrar yapma

İdrar gelince bekletememe

Ani ve önlenemeyen idrar yapma ihtiyacı ve/veya kaçırma

Aşırı aktif mesanede davranış tedavileri, ilaçlar, botoks uygulaması gibi tedavi yöntemleri bulunur. Bazı hastalarda hiç bir tedaviye yanıt alınamazsa Sakral nöromodülasyon ya da mesane pili tedavisine başvurulur.

Ürolojide de artık kalp pili gibi vücuda takılan bir pil yardımı ile mesaneye gelen sinirler (sakral sinir, pudendal sinir) bel kemiği düzeyinde uyarılır ve mesane aşırı aktivitesi ya da idrar yapamama gibi yanlış uyarılar düzenlenir.

mesane pili

Sakral stimulator için elektrod ve uyaran pil.

Sakral sinir stimülasyonu denilen bu yöntem ile sırtta sakrum kemiğine yerleştirildiğimiz elektrotlar, bir pil yardımı ile mesanenin kasılmasını sağlayan sinirleri uyararak, hastaların bu konudaki sorunlarının giderilmesini sağlar. Mesane pili bu anlamda hastaların yaşam kalitelerini oldukça iyileştirebiliyor.

sakral kanalKime uygulanır?

• Aşırı Aktif Mesane
  • Üriner retansiyon ( prostat, tümör, taş DIŞINDA)
  • İnterstisyel sistit
  • Fekal inkontinans
  • Mesane ağrı sendromu/kronik pelvik ağrı sendromu
  • Nörojen Mesane
  • Konstipasyon

Nasıl yapılır?

Sakral sinir stimülasyonu iki aşamada gerçekleştirilir. İşlemin her iki aşaması da lokal anestezi ya da genel anestezi ile yapılabilir. Sırtta kuyruk sokumuna yakın bir bölgede cilt altında 5-6 cm derinlikte bir elektrod röntgen görüntülemesi ile yerleştirilir. Bu elektrod ucu bir pile bağlanır ve 15 gün boyunca uyarılan mesane sonucunda hasta şikayetlerinde iyileşme olursa kalıcı pil cilt altında görünmeyecek şekilde yerleştirilir. Böylelikle sürekli mesane uyarımı sağlanmış olur. Hasta aynı gün ya da bir gün sonra taburcu olup günlük yaşantısına dönebilir. Pil ayarlamaları ameliyattan sonra doktor kontrolünde ortalama 2 – 4  haftalık bir sürede yapılır ve en az 10 yıl hiç bir sorun olmadan çalışmaktadır. Ayrıca, uyarı artırımı ya da ayarlamaların hastalar tarafından yapılması ve hastaların istedikleri zaman pili açıp kapatabilmelerini sağlayan kontrol cihazı da hastalara verilmektedir.

mesane pili nedir

Hasta sakrum bölgesine yerleştirilen elektrod.

Başarı oranı:

İlaçlara ve diğer tüm tedavilere dirençli aşırı aktif mesane, idrar kaçırma ya da yapamama durumlarında ameliyatlardan önce günümüzdeki en önemli tedavi seçeneği sakral nöromodülasyondur.

Tüm tedaviler denenen ve başarı elde edilemeyen olguların yarısından fazlası bu yöntemle tedavi olur ve mesanenin tamamının alınması gibi çok büyük ve ağır bir ameliyattan kurtulmuş olur.

Günümüzde nedensiz idrar yapamayan hastalarda da bu yöntemle başarı elde edilir ve tedavi sağlanır. Ağrı amaçlı kullanımda ise başarı biraz daha düşük olup hastalar çok iyi seçilmelidir. İyi seçilirse hastalarda tedavi % 70-80’leri bulur.

ÜroKlinik Bilgi Platformu

DAHA FAZLA BİLGİ ALIN

Mesane pili hakkında Prof. Dr. Rahmi Onur tarafından hazırlanan kapsamlı içeriklerin yer aldığı web sitesini ziyaret edebilirsiniz.

www.mesanepili.com

Bu içeriği faydalı buldum