Aşırı Aktif Mesane Nedir?Aşırı Aktif Mesane:

Aniden gelen idrara sıkışma hissi, önüne geçilemeyen acil idrar yapma ihtiyacıdır. Aşırı aktif mesanenin bir diğer temel semptomu sık idrara çıkmadır ( günde 8 ya da daha fazla).

Bu temel şikayetlere gece idrara çıkma için uyanma ve kimi zaman da yetişemeyip kaçırma eşlik edebilir.

Klinik örnekler

1- 32 yaşında genç, aktif 2 doğum yapmış kadın hasta: Sık idrara gitme, ani idrar yapma ihtiyacı ve bunu önleyememe. 1 saatten fazla yolculuk yapamıyor, sinema, gezme, uzun süreli oturma gibi sosyal aktivitelerde bulunamama. Öksürme ya da hapşırma ile kaçırması yok.

2- 76 yaşında hipertansiyonu olan ve düzenli ilaç kullanan kadın hasta: Yetiştiremeden idrar kaçırma şikayeti var. Yaklaşık 3 yıldır şikayetleri devam ediyor. Sık sık idrara gitme, gece idrar yapma için uyanma ve gece gündüz kaçırmaları var. Altta yatan hiç bir hastalık yok.

3- 62 yaşında erkek hasta. Mesleği otobüs şoförlüğü. Sık sık idrara çıkma. Saat başı idrar yapma ihtiyacı. Şeker, tansiyon, prostat, vb herhangi bir hastalığı yok. Yapılan testlerde herhangi bir hastalık saptanmadı.

Tanı:
Aşırı aktif mesane tanısı tamamen hastanın şikayetleri ile konulur. Ancak sık idrar yapma ve ani idrar hissi ile kaçırmaya neden olabilecek tüm hastalıklar dikkatle incelenmeli ve bunların bulunmadığı teyid edilmelidir. Aşırı aktif mesane bir hastalık değil şikayetlerin yer aldığı bir durumdur. Herhangi bir sebebi bulunmaz ve enfeksiyon, taş, kitle, diyabet, nörojen mesane, darlık, prostat büyümesi, kadınlarda organ sarkması gibi durumlar kontrol edilip bunlar yok ise aşırı aktif mesane tanısı konulur.

Tanı için mutlaka:
– İdrar analizi
– İdrar akım hızı
– İşeme günlüğü (alınan ve çıkarılan sıvı miktarı, saatleri ile 3 günlük gece dahil hesaplanır)
– Gereken hastalarda sorgulama formları, ultrason ve diğer testler yapılır.

Ürodinami: Aşırı aktif mesane tanısı için ürodinami şart değildir. Seçilmiş olgularda Üroklinikte en güncel ve modern ürodinami cihazı ile anestezisiz ve ağrısız olarak uzmanı tarafından işlem uygulanır.

Tedavi:
Aşırı aktif mesane başlangıç tedavisi ilaç değildir. Öncelikle hastanın sıvı alımı, diyet ve davranışsal değişiklikleri yapması gerekir.
Tüm hastalarda ÖNCE:
– Varsa kabızlık giderilmeli
– Çay, kahve, asitli içecekler bir süreliğine
kesilmeli ya da azaltılmalı
– Gece uyumadan 3-4 saat önce sıvı alınmamalı, sıvılar gün içinde daha çok tüketilmeli.
– Yatmadan önce idrara çıkılmalı
– Aşırı acı, baharat, tuz, yapay tatlandırıcı ve gazlı
içecekleri tüketmekten kaçının.
– Kilo fazlası olan hastalarda kilo vermek sıkışma ve sıkışma tipi idrar kaçırmayı azaltabilir.
– Akşam yemeği ile birlikte alkol almayın ya da azaltın.
– Lifli gıdalar tüketilmesi, düzenli aralıklarla ılık sıvı içilmesi ve idrara çıkma ihtiyacı olsun olması belirli zaman aralıkları ile tuvalete gidilmeli.
– Egzersiz, spor ya da tempolu yürüyüş yaşa göre seçilerek yapılmalı.
– Pelvik taban egzersizi ile mesane kas gevşemesini sağlayabilecek uygulamalar yapılabilir.

İlaç tedavileri:
Günümüzde en sık kullanılan ilaç tedavisi antikolinerjik ilaçlardır. Ülkemizde bu ilaçların tüm çeşitleri bulunmakta. Genellikle günde tek doz kullanılan ve yan etkisi az olan ilaçlar tercih edilmelidir.

Diğer tedaviler:
Davranışsal tedaviler ve ilaç tedavilerine yanıt alınamayan ya da yetersiz yanıt alınan olgularda botoks ya da nöromodülasyon tedavileri uygulanabilir.

Günümüzde mevcut tedavi protokolleri incelendiğinde ilaca yanıt vermeyen hastalarda artık Botoks uygulamasının da etkin bir yöntem haline geldiği görülmektedir. Bu yöntem mesane için lokal ya da genel/bölgesel anestezi ile yapılabilir. Birden çok enjeksiyon en az 3 ay ara ile yapılmalıdır. Botoksla etki 6-15 ay arasında sürebilir ve tedavinin yinelenmesi gerekebilir. Ancak, yine de semptomları gidermede tedavide önemli bir silahtır.

Sakral nöromodülasyon ya da mesane pili ise diğer bir tedavi alternatifidir ve ilaç ya da botoks uygulamalarından fayda görmeyen olgularda 4. basamak ileri tedavi olarak önerilebilir. Test ve kalıcı pil uygulamaları olmak üzere 2 aşamada yapılır ve eğer test aşamasında %50 veya daha fazla iyileşme söz konusu ise kalıcı pil takılır.

Son seçenek tedavi ise mesane büyütülmesi, mesane çıkarılması gibi büyük ve zor ameliyatlardır. Bu ameliyatlar günümüzde çok az bir hasta grubunda gerekli olmaktadır.

PELVİK TABAN EGZERSİZİ